Wednesday, August 6, 2008

Banyak Makan Ikan Dapat Elak Nyanyuk, Angin Ahmar

NEW YORK: Sekumpulan penyelidik Finland mendapati warga tua yang kerap memakan ikan mempunyai risiko lebih rendah mengalami masalah kerosakan otak yang menjadi punca serangan angin ahmar serta nyanyuk.

Manfaat ikan itu terkandung dalam semua jenis masakan ikan, kecuali yang digoreng. Dalam kajian membabitkan 3,660 dewasa berusia 65 tahun ke atas, penyelidik Finland mendapati, mereka yang banyak makan ikan terbukti kurang mengalami kerosakan pada otak yang berlaku secara senyap.

Kerosakan itu membabitkan kawasan kecil otak yang mati akibat kekurangan bekalan darah, seperti yang kelihatan menerusi hasil imbasan mesin MRI.

“Masalah itu disifatkan sebagai kerosakan secara senyap kerana ia tidak mempunyai sebarang simptom atau gejala ketara dan hanya boleh dikesan menerusi imbasan otak. Ia juga boleh meningkatkan risiko individu mengalami serangan angin ahmar atau berdepan masalah nyanyuk.

“Manfaat ikan itu dipercayai terkandung dalam asid lemak Omega-3 yang hanya ada dalam ikan,” kata penyelidik Universiti Kuopia di Finland, Dr Jyrki K Virtanen dalam edisi terbaru Neurology.

Katanya, selepas diselidiki sejarah pemakanan responden, didapati warga tua itu mengamalkan pemakanan ikan seperti tuna yang sama ada hanya dibakar atau direbus. Hidangan ikan itu pula dimakan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dan jumlah itu cuma satu pertiga kurang daripada mereka yang jarang makan ikan dan terbukti mengalami masalah kerosakan otak.

Penggemar ikan juga didapati kurang menghidap masalah itu biarpun dalam tempoh lima tahun kemudian. Penyelidik itu bagaimanapun menegaskan, mereka tidak menemui sebarang manfaat hasil memakan ikan digoreng dan makanan seperti burger ikan dan ketulan ikan yang digoreng. - Reuters

1 comment:

mama said...

salam basyirah...good information as well....rajin cari bahan ye...mama harap u makin hebat menulis...salam mesra dari mam...assalamualaikum....bye