Friday, August 8, 2008

Rasulullah SAW Perbanyak Puasa Sunat Sepanjang Syaaban

Usamah bin Zaid berkata: Aku bertanya Rasulullah SAW mengenai Syaaban kerana aku tidak pernah lihat Baginda banyak berpuasa sunat seperti Baginda berpuasa dalam Syaaban.

Baginda SAW menjawab: “Bulan yang banyak manusia lalai padanya ialah antara Rejab dan Ramadan. Pada bulan Syaaban akan diangkatkan segala catatan amalan hamba kepada Allah. Dengan itu, aku amat suka supaya diangkatkan segala amalanku ketika aku sedang berpuasa.” (Hadis riwayat Ahmad dan Nasa’i)

Segala amal ibadat setiap Muslim sebenarnya diangkat oleh malaikat pada tiap-tiap hari, manakala amal ibadat bulan Syaaban bolehlah dikatakan sebagai laporan tahunan disediakan malaikat untuk dibawa ke hadrat Allah SWT.

Setiap Muslim sewajibnya menginsafi bahawa segala gerak geri, tindakan, perkataan, lintasan niat di hati akan dicatatkan malaikat tidak kira sama ada besar atau kecil.

Menginsafi pengawasan malaikat Atid dan Raqib, di samping pengawasan secara langsung daripada Allah, manusia akan sedar dan insaf serta menghentikan amalan keburukan.

Petikan tulisan Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Berita Harian

No comments: