Wednesday, July 16, 2008

16 Julai 2008: Kempen Hari Tanpa Belanja di Malaysia

Salam ceria buat semua dan selamat bertemu kembali. Harapnya kita semua sihat walafiat dan dipermudahkan segala urusan seharian. Moga hari ini lebih energetik dan lebih prestasi buat kita.

Hari ini, 16 Julai 2008 merupakan hari yang sedikit istimewa. Ini kerana pihak NGO telah melancarkan kempen hari tanpa belanja di Malaysia. Ini bertujuan menggalakkan rakyat Malaysia memupuk sikap kesederhanaan dalam berbelanja. Jadi, apa salahnya jangan belanja apa-apa untuk tempoh satu hari sahaja.

Kalau diikutkan, ada logik dan tak logiknya kempen ini. Bagi orang yang pergi kerja menaiki pengangkutan awam tu, macam mana pulak? Takkan nak jalan kaki pergi kerja kot. Ish...ish...ish.

Lagi satu, kalau orang yang pergi kerja, hari-hari lalu tol, macam mana pulak? Takkan nak cari jalan alternatif lain kot (maybe jalan dalam hutan je la yang takde tol). Susah jugak ye...

Sama jugak kesnya org yang minyak kereta nak habis, mesti kena isi. Nanti tak bergerak pulak kereta tu. Takkan nak tolak je kot.

Apapun, tu semua cetusan minda yang negatif. Kalau kita berfikiran positif, pasti apa jua perkara boleh dilaksanakan dengan jayanya. Betul tak?

Contoh paling mudah, elakkan beli makanan pada hari ni. Paling senang, puasa la. Tambahan pula, sekarang ni bulan Rejab, banyak pahala dapat jika mengamalkan puasa sunat bulan ni. Mudah-mudahan idup lebih berkat.

Selain itu, elakkan juga membeli-belah di pasar raya/kedai runcit berdekatan rumah tu. Guna aje lah stok makanan kat rumah tu. Masaklah makanan di rumah, kan lebih jimat tu. Kita juga menjadi pengguna yang lebih berhemah dalam berbelanja, kan.

Lagipun, sekarang kan pertengahan bulan. Poket pun dah nak pokai. Minggu depan baru dapat gaji. Bagus jugaklah dapat kurangkan belanja ni atau tak belanja langsung.

Jadi, selamat menjalani hari tanpa belanja!

No comments: