Wednesday, June 11, 2008

Cara Nak Jimat Minyak

Salam ceria buat semua dan selamat bertemu kembali.

Ketika kita berhadapan dengan krisis kenaikan harga minyak, eloklah kita mempraktikkan beberapa tips mudah dalam usaha menjimatkan penggunaan minyak kereta. Berikut adalah panduan yang boleh diamalkan:

1. Pandu perlahan
Kalau sebelum ini kita suka memandu melebihi 100 km/sejam, berubahlah dengan memandu lebih perlahan, iaitu sekitar 80 km/sejam. Bagi jalan menuruni cerun, hanya perlu lepaskan pedal minyak perlahan-lahan. Selain tu, jangan brek secara mengejut. Ini kerana, lebih banyak tenaga diperlukan apabila kita menekan pedal minyak semula. Saya pun tengah praktis ni. Ramai yang mengatakan tips ini berkesan untuk menjimat penggunaan minyak. Anda pun cubalah!

2. Isi minyak di waktu pagi
Pada waktu pagi, kadar kemeruapan minyak lebih rendah (suhu lebih sejuk), ini bermakna kita mendapat isipadu minyak yang tepat. Berbanding jika mengisi minyak pada waktu tengahari atau petang, kadar kemeruapan adalah lebih tinggi disebabkan suhu lebih panas. Jadi, lebih baik kita amalkan mengisi minyak pada waktu pagi, contohnya dalam perjalanan ke tempat kerja. Cuma, syaratnya kenalah keluar awal sikit, kut-kut jalan sesak dan terlambat sampai ke pejabat pulak.

3. Bertukar kepada NGV
Bagi yang berkemampuan tu, bolehlah bertukar kepada NGV - Natural Gas Vehicle. Ini bermakna kenderaan NGV menggunakan gas asli sebagai bahan bakar. Dengan kos sekitar RM2,000 sehingga RM9,000, pengguna akan lebih berjimat. Ini kerana kos bagi gas asli adalah sekitar 60 sen seliter sahaja. Murah kan! Memanglah, pada permulaannya, perlukan modal, tapi untuk jangka masa panjang, memang banyak jimat. Cuma, masalahnya sekarang ni, bilangan stesen NGV adalah sangat kurang. Hanya stesen Petronas aje yang ada, tu pun bukan semua tempat. Kebanyakan teksi di Kuala Lumpur yang memonopoli penggunaan NGV ni. Jadi, kerajaan perlu memperbanyak stesen NGV dalam usaha menggalakkan rakyat bertukar kepada NGV. Selain itu, kerajaan juga boleh menawarkan rebat cukai jalan bagi kenderaan yang memasang sistem, NGV. Kan bagus tu.

Ok la, selamat bertugas buat semua.


No comments: