Tuesday, June 3, 2008

Harga Minyak Naik Ogos?

Salam ceria buat semua dan bertemu kembali.

Hari nie surat khabar memaparkan tentang harga minyak yang berkemungkinan naik pada bulan Ogos depan. wow! nampaknya semua orang harus terima kenyataan yang kerajaan memang dah tak mampu lagi menanggung harga subsidi minyak (petrol/diesel/gas) yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Walaubagaimana pun, difahamkan bahawa kerajaan sedang mengkaji mekanisme baru yang akan diguna pakai untuk penjualan minyak. Ini juga bermakna akan ada sebahagian rakyat yang mungkin terpaksa membayar harga minyak yang lebih tinggi. Mungkin golongan yang berpendapatan rendah masih diberikan subsidi minyak. Macam mana agaknya mekanisme yang akan dilaksanakan?

Saya berpendapat, subsisidi hanya layak diberikan kepada golongan yang menggunakan kereta cc rendah, contohnya 1.5cc dan ke bawah. So, kereta-kereta mewah tu terpaksalah membayar minyak pada harga lebih tinggi. Sesuailah kan! Sebab orang yang pakai kereta mewah ni tentulah orang kaya yang pendapatannya pun tentulah jauh lebih besar, contohnya bisnesman la.

So, kita tunggu je lah nanti apa kesudahan cerita minyak ni.

Diharap mekanisme yang bakal diumumkan nanti mendapat sokongan rakyat.

Ok, have a nice day!

No comments: