Thursday, June 12, 2008

Harga Minyak Kekal

Alhamdulillah, syukur!
Harga minyak petrol/diesel kekal sehingga ke hujung tahun ni. Perkara ini diumumkan oleh PM semalam. Nampaknya semua pengguna boleh menarik nafas lega bila dapat tau berita ni. Tak perlu la berasa gelisah menunggu kemungkinan harga minyak akan naik lagi selepas semakan harga pada setiap bulan.
Untuk makluman, harga minyak dunia adalah sekitar USD130 setong. Wow! Mahal tu. Dan, harga ini dijangka akan terus meningkat dan mungkin boleh mencecah sehingga USD200 setong. Rasa-rasanya, payah benar dah harga minyak nak turun balik. Melainkan, permintaan berkurang di negara-negara belah sana nun.
Kerajaan juga membelanjakan sekitar RM5 bilion untuk membayar rebat kepada semua pemilik kenderaan bagi 2000cc ke bawah, bermula 14 Jun ini. At least ada jugak sedikit imbuhan sebagai usaha kerajaan membantu golongan miskin dan sederhana. Kalau kerajaan tak bagi langsung, melopong je la.
Tapi, yang tak bestnya, harga barang keperluan semakin meningkat sejak kenaikan harga minyak. Lepas satu, satu yang naik. Macam ni, kita semua memang sangat-sangat perlu berjimat dan buat budget betul-betul. Beli barang yang perlu sahaja. So, jadilah a good financial planner, ok.

No comments: